8.28.2006

عکاس: مرتضی فقیه

پسران معماری 79.5 مشهد + چند نفر دیگه
دختران وروردی 79.5 همون جایی نشستن که ما بهش زل زدیم
بهار 1380 اگه درست گفته باشم
اشتباه نکنید اینجا سلف یا رستوران نیست، این آتلیه 7 معماریه که الان البته وجود خارجی نداره

Photography

فکر کنم این عکس رو از داخل حیاط مرکزی یک خونه قدیمی در یزد گرفتم

Rainy Forest

Photo: Heeva Javanshir

Photography

Vancouver Down Town, BC, Canada, Summer 2001

Photography

Vancouver, British Columbia, Canada, Summer 2001
(click on the photo to view large size)

8.26.2006

formulating my mind



And when all my dreams are gone

Do you believe in my loneliness?

Being dragged around

By the emptiness of all nasty logics


I join the lonely dreamers of the night

What if you just could believe in me?

Torn apart by my doubts rebellion

In the absence of miracles and magics


Blinded by my ambitions

Do you understand my desire to conquer?

Fueled by the dream of that glorious vision

Attached to every cell of my body


Running so fast after non-existents

My vision on still life is lost

Equipped with the mind collapsed by vacuum of thoughts

Trapped somewhere between holiness and shear lust


Like the child afraid of dark

Doubtful to reach the evil

While I stretch my hand to touch love

I’m begging you that candle of wisdom


Sina Mesdaghi
Aug 24 06

8.25.2006

پروپزالی که تایید نمی شود

طرح مسئله
ظهور ماشین و انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم، شوک اجتماعی گسترده ای را به انسان کلاسیک و معماری و شهر کهن وارد ساخت. سرعت تغییرات مدرنیته به حدی بود که پیشگامان جنبش مدرن گویی سعی داشتند آینده را به حال آورده و چهره و کالبد تک بناها و شهر سنتی را به یکباره دگرگون سازند
در اواخر قرن بیستم انقلابی دیگر اینبار در عرصه ارتباطات با آغاز به کار شبکه جهانی اینترنت و ظهور فضاهای مجازی بوقوع پیوست و جامعه بشری در مدت زمان بسیار کوتاه شاهد تغییرات بنیادین ناشی از نفوذ اینترنت و شبکه های اطلاعاتی و زندگی دیجیتالی و مجازی بوده است
پیشرفت تکنولوژی و تغییرات بنیادین و مفاهیمی چون؛ روابط و دید و بازدیدهای اجتماعی، تفریح و سرگرمی، کار و تجارت و آموزش و... خبر از بوجود آمدن تحولات شگرف در سازمان عملیاتی و عملکردی شهر آینده می دهند. فرضیه شهر به مثابه تفریحگاه، تصویری نوین از شهر فردا را ارائه گر است. شهری که بسیاری از عملکردهای اقتصادی و اداری آن به فضاهای مجازی انتقال یافته اند و حضور شهروند در شهر تنها برای تفریح و سرگرمی و ایجاد روابط اجتماعی رو در رو (face to face) تعریف خواهد شد
برای مثال خیابانها به عنوان یکی از عناصر مهم در ساختار اصلی شهر امروز، بسیاری از عملکردهای تجاری- اداری خود را از دست خواهند داد و این فضای شهری شاید به سرنوشت مسیرهای سواره و اتوبانهای لکوربوزیه دچار شود
فضاهای کلان شهری که مجموعه های با ساختار کالبدی عظیم خواهند بود، با کاربری مختلط فرهنگی-تجاری- تفریحی جایگزین فضاهای شهری و میادین کهن خواهند شد
فضاهایی سرگرم کننده که برای حضور پررنگ و تمام عیار هزاران شهروند شهر جهانی طراحی خواهد شد
قرن بیست و یکم، قرن حکومت بلامنازع دموکراسی و حضور پررنگ انسان انتخوابگر خواهد بود
اولین گام برای طراحی فضاهای شهری نوین، شناخت کاربر اصلی این فضاها یعنی انسان فرداست
پیش بینی نیازها و خواسته ها بایستی بدور از طرفداری از یک فکر یا نظریه خاص و تنها بر پایه شواهد عینی و ملموس بررسی و ارزیابی شود
از دید من، پدیده هایی همچون جهانی شدن حقیقی تحمیل شده به نظام اجتماعی انسان می باشند که آمار و ارقام حاکی از رشد و گسترش اصول و مبانی دهکده جهانی در سراسر دنیای امروز دارند
انسان فردا، انسان جهانی است و شهر فردا، شهر جهانی
در نظر دارم تا حد ممکن در بخش مطالعات و تحقیقات این فرضیه ابتدایی را در این پایان نامه رد و یا به اثبات برسانم
تصویر آینده همواره ریشه در حال و گذشته دارد، زیرا انسان فردا، خواستگاهی جز امروز و دیروز نخواهد داشت
تمرکز بر زندگی روزمره و آنچه هر روز در اطرافمان بوقوع می پیوندد و در شهرمان مکان می گیرد(Take place)، جزئی جدایی ناپذیر از فرایند شناخت است. درگام بعدی باید برای دستیابی به تصویری از آینده فارغ از قید مکان و زمان که در آن زندگی می کنیم، از حال جدا شده و در آینده زندگی کنیم تا در نقش انسان فردا قادر به درک نیازهای و مشکلات آینده باشیم
این بلاگ اسپات گیر داده همه نقطه هارو میاره سره خط! برای همین من پاک کردم نقطه هارو

these places...


There are places we always feel being related too. No matter for how long we have been away from those places or what age we had when we were there before. There is always a good feeling of being in these places and it seems they don’t have any expiry date. For me, well basketball court is one of these places. I found this photo in my pc while searching. I have made it a few years ago. Still seems so fresh to me!

8.06.2006

Journalist Photography

true believers, photo: walace rolins, washington DC, Oct 1969
published in shargh newspaper

8.02.2006

در تلاش برای نوشتن پروپزال

تعریف و تشریح موضوع

این پایان نامه در تلاش برای خلق تصویری از ریخت و شکل و عملکرد فضاهای شهری در قرن بیست و یکم است. این تصویر جهانی، آمیخته ای از واقعیات و تخیلات، داشته ها و ایده آلها، اصول ثابت شده و فرضیات نوین خواهد بود
طراحان شهری امروز شیفته منتقدان پست مدرن دهه 60 و 70 میلادی و بشدت آلوده روزمرگی هستند و در فقدان یک مانیفیست مشخص و ایده پردازی قوی، تنها در راستای التیام وضع موجود گام برمی دارند
خلاقیت و نوآوری عملا واژگانی بی معنا و بدون کاربرد در سیستم آموزش و مبانی طراحی شهری امروزند
در چنین شرایطی طراحان شهری در موضع دفاعی محض نسبت به هرگونه دگرگونی و تغییر در اصول پذیرفته خود قرار گرفته و بسیار محافظه کارانه شاهد تحولات عصر دیجیتال و قرن بیست و یکم هستند
در میان انبوهی از پایان نامه ها که باززنده سازی و احیاء بافت سنتی و یا ساماندهی فلان خیابان یا میدان می پردازند، نیاز به خلق تصویری بر پایه دانش امروز و پیش بینی آینده از ساختار شهر فردا و فضاهای شهری نوین احساس می شود. شاید که این پایان نامه در کنار سایر پایان نامه ها و مقالات با گرایشات موضوعی مشابه بتواند افق تخیل معماران و شهرسازان جوان را نسبت به آینده اندکی ژرف تر گرداند

سعی کردم که در مبحث مطالعات با تقسیم بندی عوامل کلان تاثیر گذار در شکل گیری فضاهای شهری نوین، مطالعات را نظام مند و ساختار ذهنی خود را پیرامون موضوع سامان بخشم
الف . مطالعه سیر فکری و اندیشه پیش شهرسازان و شهرسازان و معماران آینده نگر بخصوص در جنبش مدرنیسم
ب . مطالعه و شناخت دیدگاههای نوین معماری، تکنولوژی ساختمان و تئوریهای نوین طراحی شهری با نگرش به آینده
ج . شناخت و درک کیفیت های فضای مجازی و چگونگی عینیت یافتن حضور انسان در فضاهای مجازی
د . مطالعه تحولات جامعه شناختی و انسانی آینده، تحت تاثیر پدیده جهانی شدن و گسترش ارتباطات

و او آزاد شد

آب در بدنش نبود. بدنش خشک شده بود. لبهايش خشکيده بود. ترک خورده بود. چشمانش کور سو مي زد. نمي توانست جايي را درست ببيند. گفتيم اکبر جان دست بردار، بشکن اعتصابت را، داري خودت را مي کشي. گفت: رژيم بايد بداند که ما سگ نيستيم، انسانيم، کرامت داريم

8.01.2006

To: info@sharghnewspaper.ir

تيتر اول روزنامه شرق داستان واکنش احزاب سياسي ايران به مخا صمه ای را بيان مي كند که هزاران کيلومتر آن طرف تر ميان عده اي بنياد گراي اسلامي و افراطيون يهودی بر روي جنازهاي لبناني ها در جريان است. اما تنها چند کيلومتر آن طرف تر از دفتر روزنامه در پشت آن ميله هاي سرد، او براي آزادي و دموکراسي ،پاك ترين چيزي که مي توان برايش مبارزه کرد، مي ميرد
در سمت راست، بالاي صفحه اول، چند سطر بي رمق و يک عکس سه در چهار ، جایي است که روزنامه شرق خبر مرگ اکبر محمدی را بر اثر اعتصاب غذا در زندان اوين دفن مي كند



سينا مصداقي

دانشجو دانشکده هنر های زيبا، دانشگاه تهران