3.11.2010

برج سازی با مردم

یادش بخیر! مهندس صحاف کتابی را در اتاقش در گروه معماری نگهداری می کرد – شکل برخورد با کتاب بیشتر حالت نگهداری از آن را می رساند تا برای مثال مطالعه یا فهمیدن آن - به اسم "ساختمان سازی با مردم" یا اسمی مانند آن. بسیار هم توصیه می کرد که این کتاب را بخوانید. بعدها من در رشته طراحی شهری فهمیدم منظور کل داستان همان

public participation بوده است. اما امروز در حال گشت و گذار در بالاترین لینکی دیدم با این عنوان:



جدا از اسم لینک – تبریز مدرن!- تو خود لینک به عناوین جالب تری هم برخوردم مثل: تبریز شهر آرزوها، تبریز پیشتاز در امر برج سازی، تبریز برج شهر ایران! و البته متنی بسیار جالب که من را به یاد آن جوک معروف "تبریز پایتخت میشه او ...پس ما هم شدیم بچه تهرون" انداخت:


" لذا تبریز بدلیل ساخت برج های مرتفع و با سبک معماری خاص هم اکنون از نظر زیبایی و بلند مرتبه سازی تقریبا با تهران برابری می کند و هر شخصی که به تبریز سفر میکند آنرا متفاوت با دیگر شهر های ایران میبیند و از مدرنیت تبریز به وجد می آید .هم اکنون برخود وظیفه دیدم تا نسبت به نمایش تصاویری از برجهای تبریز اقدام کنم امیدوارم توانسته باشم گوشه ای از زیبایی های تبریز را برایتان نشان داده و تصاویر مورد رضایتتان واقع شود" (!!!)


از نگاه نویسنده هرچه ساختمانهای شهر بلند مرتبه تر باشند شهر پیشرفته تر و "مدرن تر" است!


" همانطور که میدانیم تبریز یکی از بهترین شهرهای مدرن از نظر بلند مرتبه سازی و زیبایی ساختمان در کشور میباشد.چرا که شما در هر کوی و محل چندین برج بالای ۱۰ طبقه مشاهده خواهید کرد . این بلند مرتبه سازی از قدیم الایام در تبریز رسم بوده است.چرا که اولین وبلندترین برج کنترل آتش نشانی کشور با ۲۳ متر چند صد سال پیش در تبریز احداث شده یا ارک علیشاه که ۴۰ متر بلندی دارد و یا برج کارخانه آجر پزی باقی مانده از دوران قاجار که ۵۰ متر بلندی دارد یا برج شهرداری تبریز با ارتفاع ۳۱ متر که ۱۰۰ سال پیش به عنوان اولین شهرداری کشور توسط آلمانی ها ساخته شد."


این مطالب عین نوشته های این دوست عزیز است! اشتباه نکنید! متن طنز نیست! خیلی هم جدیست! نویسنده حتی از این هم جلو تر رفته و مانیفیست معماری و شهرسازی مطلوبش را در شکل یک اصل بنیادین مثل پتک بر مغز خواننده می کوبد:

" یکی از معیارهای ارزیابی زیبایی و مدرنیته بودن شهرها بلند مرتبه سازی و زیبایی نمای ساختمانها در آن شهر میباشد بطوری که با وجود برجها و آسمان خراشها وبزرگراهها و پلهای مدرن و فضای سبز در کنار هم در یک شهر آن شهر را تبدیل به یک شهر زیبا و عام پسند میکند."


این بخش آخر مرا به یاد مانیفیست معماری فوتوریستی در اوایل قرن بیستم می اندازد اما جدا از این صداقت نویسنده در چند سطر بالا بسیار جالب و ستودنی است! شهر زیبا و عام پسند! به نظر من نویسنده نه تنها از لحاظ رشد فکری به انسان حدود 100 سال پیش شبیه است بلکه خصوصیت ساده دل بودن ، بی آلایشی و صداقت اجدادش را نیز به نیکی حفظ کرده است!


نویسنده این بلاگ به گفته خودش دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت و بسیار علاقمند به پیشرفت و عمران شهر مورد علاقه اش می باشد. مدیرآینده مملکت و کارفرمای فردای من و شما! واقعا تجسم شهرهای فردای ایران عزیزمان که ساختمان سازیش با این مردم فهیم و مدیریتش با دوستانی از قبیل این نویسنده است آنقدر هیجان انگیز است که قلب من طاقت تحمل آن را نداشته و اجالتا مسوولیت سنگین برج سازی را به سایر همکاران واگذار می کنم!

3 comments:

مسعود said...

دوست عزیز من مطالب نوشته شده اون وبلاگو به عنوان یک دانشجوی معماری تائید میکنم
نمیدونم شما مدرنیت یک شهر رو در چی میدونین؟
ولی تا اونجایی که ما یاد گرفتیم و اساتیدمون گفتن مدرنیت یک شهر به 4 تا عامل وابسته است
1.نمای زیبای ساختمانها و بلند مرتبه سازی
2.بزرگراه های اصولی و استاندارد و بدون ترافیک
3.وجود پل های مدرن جهت سهولت در رفت و آمد شهروندان
4.وجود فضای سبز متناسب با تراکم شهر
در کل من بر خلاف گفته شما این گفته های این وبلاگ رو قبول دارم و این رو هم تائید میکنم که تبریز شهر زیبا و جالبیه

sm3074 said...

مسعود عزیز مشکل شما همون چیزهایی هست که یاد گرفتید و همون چرندیاتی که استادهاتون گفتند! اصلا چیزی به نام مدرنیته شهر وجود خارجی نداره چه به برسه به واژه عجیب غریبی مثل "مدرنیت" مردنیته یک طرز فکر هست ! که ریشه در اندیشه مدرن داره

sm3074 said...

نمی دونم شما کجا درس خوندی یا می خونی! اما این عواملی هم که گفتی منو یاد منشور آتن لکوربوزیه و همفکرانش می اندازه! خدا می دونه چند تا کتاب در نقد جدی این عواملی که اسم بردی تا به حال نوشته شده